Dünyada ilk demiryolu 1830'da İngiltere'de Liverpol-Mancester arasında yapılmıştır. Osmanlı Devleti'nde ise 1851'de Kahire-İskenderun, 1856-60 Köstence-Çernova, 1856-66 İzmir-Aydın, sıra ile; Dedeağaç-Manastır, Haydarpaşa-Ankara, Mudanya-Bursa, Eskişehir-Konya, Adana-Halep-Şam-Kudüs, ...Adana-Bağdat, Hamidiye-Hicaz... demiryolları yapılmıştır.
En uzun demiryolu...
O zaman dünyada en uzun demiryolu 8334 km ile Osmanlı Devleti'ndeydi. Bugünkü sınırlarımız içinde 4138 km'si kalmıştır.
1870'de Avrupa şehirlerini İstanbul'a bağlayacak 1274 km'lik demiryolu yapılmaya başlanır. İlk etapta 15 km'lik Yedikule-Küçükçekmece arası bitmiş ve tren çalışmaya başlamıştır. Fakat, Yedikule'nin şehre uzak olmasından Demiryolu'nu yapan şirket Sirkeci'nin ilk istasyon olmasını ister. Yolun Topkapı Sarayı içinden geçmesi gerekmektedir. Sarayda bulunan bazı köşk ve bahçelerin yıkılması lazımdır...
"İsterse sırtımdan geçsin!"
Kurulan komisyon bir karar alamaz ve iş Padişah Sultan Abdülaziz Han'a intikal eder. Bütün Osmanlı Padişahları gibi zeki, anlayışlı ve dünya siyasetine vakıf, aynı zamanda bütün teknolojik gelişmeleri yakından takip eden Abdülaziz Han'ın verdiği şu cevap gerçekten ibret vericidir:
"Memleketime demiryolu yapılsın da, isterse sırtımdan geçsin, razıyım..."