| Konu: HASTA HAKLARI (BİLİNÇLİ HASTA) Ptsi Ekim 05, 2009 6:33 am | |
| Bilinçli tüketici olduk başımız göğe erdi tavan yaptık .
Devlette bize ÜSTÜN HİZMET MADALYASI verecek bu gidişle.
BİLİNÇLİ MÜŞTERİ;
olarak minibüse bindiniz şoför öyle sakallı falan değil elinde sigara yok teypte Ferdi'den YANDIM ALLAH HAVASI da çalmıyor gayet şık cebindeki paranızı ne zaman vereceğinize bakıyor hele bir geciktirin valla ÇEKİRGE GİBİ ÜSTÜNÜZE ATLAR alır yol parasını.
Giderken 'müsait veya mübarek bir yerde inebilirmiyim? Yok öyle müsait-mübarek yer DURAK VAR ya durağı geçtiysek nolcak ileriki durakta ineceğiz sonra geriye doğru yürüyeceğiz yürürken de (HADİ YÜRÜ YA KULUM SEBEBİNİ SORMA) şarkısını söyleyeceğiz. Sen misin bilinçli müşteri YÜRÜ...
Grup yöneticileri beni de bir gün bu gruptan atacaklar ama ne zaman herhalde İKİ BAYRAM ARASI günaha girmeyelim diye düşünüyorlardır.
Sık sık hastalanmaya başladığımız şu günlerde;
HASTA HAKLARI MIZ VE SORUMLULUKLARIMIZ konusunda bilmemiz gerekenler
Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısacası hak; Hukuk kurallarının bireylere tanıdığı yetki olarak ta tarif edilebilir.
Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 adet temel ve evrensel tüketici hakkı içinde bu hakta yer alır.
Sağlık ve güvenlik hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.
SORUMLULUKLARIMIZ
GENEL OLARAK:: Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için gerekli özeni göstermeli ve sağlıklı yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.
Kişiler sağlık açısından uygun oldukları durumlarda kan verebilir ve kanunlar çerçevesinde organ bağışında bulunabilir. Basit sağlık sorunlarında kişiler kendi tedavilerini yapabilirler.
KURUMSAL OLARAK: Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki (adres değişikliği v.s.) değişiklikleri zamanında hizmet aldığı Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirmek zorundadır.. Hasta sağlık hizmetine esas belgelerin ( Sağlık Karnesi, Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vize ve kontrollerini zamanında yaptırmakla yükümlüdür
HİZMET ALACAĞI SAĞLIK KURUMUNA GİDİLİRKEN : Hasta, başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır. Sağlık Bakanlığı ve diğer Sosyal Güvenlik Kurumlarınca belirlenen SEVK ZİNCİRİNE özellikle dikkat edilmeli. Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması sağlık sorununun kısa sürede çözümü için kaçınılmazdır.
HİZMET ALDIĞI SAĞLIK KURUMUNU BİLGİLENDİRME : Hasta; kendisi ve yakınlarının , daha önce geçirdiği hastalıklar, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili konular hakkında Hastane personelini doğru olarak bilgilendirmelidir..
Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık kurumunun hizmetinden
yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri
ilgili yere bildirmesi gerekir. Hastane malzemelerine zarar verilmesi durumunda bu zararların hasta tarafından karşılanacağını bilmesi gerekir.
Tedavisi sonrası öneriler: Hasta, tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
Hasta, uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.
ŞİMDİ HAKLARIMIZDAN BAZILARI
Hizmetten genel olarak faydalanma:
Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma. Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç,ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.
Bilgilendirme ve bilgi isteme:
Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı vardır.
Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirme:
Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.
Mahremiyete saygı gösterilmesi:
Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya ve kendisi ile ilgili bilgilerin gizli tutulmasını istemeye hakları vardır.
Hastanın rızası ve izin, tedaviyi reddetme ve durdurma:
Tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı vardır.
Güvenliğin sağlanması:
Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda alma hakkı vardır.
Dini vecibeleri yerine getirebilme ve dini hizmetlerden faydalanma:
Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:
Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
Ziyaret ve refakatçi bulundurma:
Sağlık tesislerince belirlenen usül ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye ve mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır
Müracaat, şikayet ve dava hakkı:
Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır.
ESENKALIN |
|